03. Sopka
SOPKA
Jedné noci se mi opět zdál sen. Byl výjimečný oproti jiným snům: Ocitla jsem se na vrcholu hory, kde se mi rozprostíral pohled na kráter pode mnou. Když se mi pohled na něj přibližoval, uvědomila jsem si, že to vypadá jako kráter sopky.
Přibližně po ½ roce se mi zdál další sen: v něm se mi naskytla podívaná na řeku, tekoucí údolím. Bylo šero. Okolní vysoké útesy působily chladným nehostinným dojmem. Na pravém břehu řeky byly dvě sopky. Z jedné z nich šel kouř – byla aktivní.
V té chvíli jsem netušila, co tyto výjevy mohou znamenat a jestli vůbec mají nějaký význam. Až do okamžiku, kdy jsem po 14-ti dnech dověděla ze zpráv, že vybuchla sopka na Islandu.
Sopečný dým
Tato velká přírodní katastrofa se udála v dubnu roku 2010. Doposud klidná sopka na Islandu vybuchla a chrlila obrovská oblaka dýmu. Nebyl to ‚obyčejný‘ výbuch sopky. Pozoruhodné bylo, jak velká oblaka dýmu se ze sopky valila. Dým se nesl přes oceán až na Evropu. Lety letadel ve spoustě států byly pozastaveny. Nikdo předem nevěděl, kde se onen prach usadí nebo kam dopadne. Sopka několik dní chrlila nová a nová oblaka dýmu.
Velice mě tento zvláštní úkaz zaujal. Souvisí nějak s mými sny? Znamenalo by to, že mě Bůh předem upozornil na budoucí dění?
Ježíš lid varoval, že v době před Jeho 2. příchodem a zároveň před koncem světa se budou dít různé katastrofy nevídaného a neslýchaného rozsahu: „Budete slyšet válečný ryk a zvěsti o válkách; hleďte, abyste se nelekali. Musí to být, ale to ještě není konec. Povstane národ proti národu a království proti království, bude hlad a zemětřesení na mnoha místech.“ (Mt 24,6.7)
Sopečný dým byl natolik výjimečný, že by mohl být v Bibli popsán přesněji. Bůh by mi určitě sdělil sen o něčem, co je důležité. Zřejmě to nějak souvisí s Biblickými prorockými apokalyptickými předpověďmi. Napadlo mě podívat se do Bible, jestli tam není nějaká zmínka právě o hrozné sopečné katastrofě.
Pomodlila jsem se, poprosila Boha o vedení a nalistovala jsem poslední kapitolu Bible, jež se jmenuje Zjevení neboli apokalypsa. Popisuje poslední dny planety země (tj. konec světa) a též znamení, která budou tento konec předcházet.
V Bibli, v 9. kapitole knihy Zjevení, kde se mluví o tzv. hrůzách šesti polnic, jsem nalezla text, jenž přesně definoval sopečnou událost.
Četla jsem: „Zatroubil pátý anděl. A viděl jsem, jak hvězdě, která spadla z nebe na zem, byl dán klíč od jícnu propasti. Otevřela jícen propasti a vyvalil se dým jako z obrovské pece, a tím dýmem se zatmělo slunce i všechno ovzduší.“ (Zj 9,1)
Po přečtení těchto několika vět mě zamrazilo v zádech. Proč by se tento text neměl vztahovat na nynější sopečný výbuch? Vždyť ten text mluví tak jasně! Určitě to nemůže být nic jiného než popis sopečného dýmu. Jedná se o troubení pátého anděla. Pokud jsem v minulosti zdůrazňovala, že jsme v období 4. pečeti a zároveň 4. polnice, posunuli jsme se tímto do doby polnice páté. Teď jsme tedy u pátého troubení (páté polnice).
(Těch andělů, jež oznamují pohromy polnic určené pro poslední dobu, je celkem sedm. Šestý anděl oznamuje další pohromy. Sedmý pak oznamuje Kristův příchod.)
Jak to, že si toho nikdo nevšimnul? Pátral vůbec někdo po tom, jestli se dá sopečná katastrofa najít v Bibli?
Běžela jsem do sboru. Náhodou jsem tam potkala hlavního kazatele i výpomocného kazatele. Ptala jsem se obou: „Co si myslíte o té sopce, co vybuchla. Není to znamení blížícího se Ježíšova příchodu?“
„Prosím tě, v Bibli nic takového napsaného není,“ odpověděli shodně oba kazatelé.
„Není?“ posmutněla jsem.
„Vždyť víš, že je napsáno, že v poslední době se budou dít zlé věci a různé přírodní katastrofy. Výbuch sopky nás jen opět burcuje a ukazuje, že konec je blízko. Jsme rádi, že si toho všímáš. Určitě je dobře, že Bibli studuješ a očekáváš brzký příchod Spasitele.“
„Moc nevěřím, že v Bibli o té sopce není zmínka. Raději vám ukážu, kde jsem to v proroctvích našla,“ navrhla jsem.
Nalistovala jsem stránku a přečetla onu stať. Jakmile jsem dočetla, kazatelé mi začali překotně vysvětlovat: „Tvoje teorie zní zajímavě, ale není pravdivá. Studovali jsme teologii na univerzitě. Už dlouho víme, co tento text znamená. Nejedná se o žádnou sopku. Kniha Zjevení je symbolická. Musí se vykládat celou Biblí. Nestačí si něco přečíst a tento výňatek aplikovat na konkrétní událost, která se momentálně vyskytla. Musí se to brát z dlouhodobého kontextu. To, co jsi přečetla, tj. troubení pátého anděla se týká dějin náboženství – kmene Saracenů. Toto období začíná r. 620 a končí r. 1449 n. l. Dějiny náboženství jsou téměř u konce. Teologové věří, že jsme již u troubení šestého anděla a brzy již přijde Ježíš. Nikdo ale neví, kdy to bude. Může to být za rok, za 5 let, za 20, 50 i za 100 let. Bůh je nekonečný, je Pánem a Vládcem času. Pro Něho je jeden den jako našich 1000 let (dle 2 Pt 3,8).“
„Přeci nevěříte tomu, že Ježíš přijde až za sto a více let!“ vzhlédla jsem překvapeně.
„To ne. Dějí se teď velké katastrofy ve stále rychlejším sledu a nevídaném rozsahu. Kdy však bude konec, neví nikdo. Čas Ježíšova příchodu zná jenom Bůh. „O onom dni a hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn; jenom Otec sám.“ (Mt 24,36) Věříme, že to bude brzy,“ odpověděli kazatelé.
S výkladem kazatelů jsem nebyla příliš nadšená. Nevěřila jsem jim. Vždyť je to v Bibli o dýmu a sopce napsané tak jasně! Proč to vykládají jinak? Jakýmisi dějinami náboženství. Biblický text mi pořád nešel z hlavy. Co jiného by měl znamenat? A proč by tomu textu neměli porozumět všichni lidé, kteří opravdově touží najít pravdu? Proč to mají vědět jen teologové? Není snad pochopení knihy Zjevení určeno všem lidem v poslední době? Nevztahují se snad texty apokalypsy na dění těsně před příchodem Pána Ježíše?
Názory známých teologů na výklad událostí páté polnice:
|
Výklad a jeho časové zařazení |
Autor a rok zveřejnění |
1. |
Mohamed (1299-1449) |
Smith, 1944 |
2. |
Mohamedáni (1299-1449) |
Thiele,1952 |
3. |
Ostrom, Islám (1449) |
Anderson, 1974 |
4. |
Rané útoky Islámu na Konstantinopol |
Maxwell, 1985 |
5. |
Sekularizace, Marxizmus, evoluce, spiritismus |
Paulien 1988 |
6. |
Události od r. 1844 |
Krakolinig, 1999 |
7. |
Franc. revoluce, ateismus, papež v r. 1798 |
Jooss, 1993 |
8. |
Reformace bojuje proti satanovi (15.-19.stol.) |
Naden, 1996 |
9. |
Rationalismus, humanismus |
LaRondel, 1997 |
10 |
Francouzská revoluce |
Doukhan, 2002 |
11. |
Sekularizace, ateismus, New Age, Islám |
Stefanovic, 2002 |
Povšimněme si, že výklady nejsou stejné. Každá osoba má jiný názor. Jsou to jen teorie a domněnky, ne biblicky potvrzená fakta. Ani jeden výklad páté polnice nepopisují verše ze Zj 9,1-11.
Jsme si jisti ve výkladu Danielova vidění o čtyřech zvířatech a o soše krále Nabuchodonozora, kde jsou popisovány čtyři světové říše (Babylón, Médo-Persie, Řecko, Řím) jak následovaly v dějinách za sebou. A to jenom proto, že máme v Bibli uveden výklad. Ale v knize Zjevení nenalezneme výklad k jednotlivým viděním! Nemůžeme tedy udělat závěry ani jedné z polnic, pečetí a dalších proroctví, pokud nám jejich řešení nesdělil přímo Bůh. Kniha Zjevení odkrývá události doby konce, které rozvíjí mnohem detailněji a přesněji než kniha Daniel. Nevěnuje se čtyřem říším, jako kniha Daniel, ale až té úplně poslední. Přivádí čtenáře do závěrečného dění, do období „železa smíšené s jílovitou hlínou“ (Da 2,41).
Některá proroctví se začínají naplňovat nyní, některá čekají na naplnění v blízké budoucnosti.