18. První zemětřesení, vzkříšení 144 000
PRVNÍ ZEMĚTŘESENÍ, VZKŘÍŠENÍ 144 000
Ocitáme se na začátku období šesté polnice. Její úvodní dění je představeno rozvázáním čtyř andělů, kteří drží čtyři větry: „hlas nařídil šestému andělu, držícímu polnici: ´Rozvaž ty čtyři anděly, spoutané při veliké řece Eufratu!´ Tu byli rozvázáni ti čtyři andělé…“ (Zj 9,14) – rozpoutání čtyř andělů znamená souhrnné působení všech 4 krizí dohromady (dle kap. Čtyři krize). Ty budou v nevídané míře útočit na naši zemi a veškeré její obyvatelstvo.
Co bude součástí šesté polnice (resp. šesté pečeti, pokud souhlasíme s tím, že události šesté pečetě a šesté polnice se kryjí) kromě čtyř krizí?
V samém závěru dění této polnice je psáno, že se budou objevovat neskutečně zvláštní úkazy na nebi (zatmění slunce, měsíce, padání hvězd), pak vězme, že se čas přiblížil... „A hle, když rozlomil šestou pečeť, nastalo veliké zemětřesení, slunce zčernalo jako smuteční šat, měsíc úplně zkrvavěl a nebeské hvězdy začaly padat na zem, jako když fík zmítaný vichrem shazuje své pozdní plody, nebesa zmizela, jako když se zavře kniha a žádná hora a žádný ostrov nezůstaly na svém místě.“ (Zj 6,12-14).
Také ve Zj 11,3 je zaznamenáno: „V tu hodinu nastalo veliké zemětřesení, desetina toho města se zřítila a v zemětřesení zahynulo sedm tisíc lidí…“
E. G. Whiteová píše, že se bude jednat o první vzkříšení určité části lidí: „Celá země se bude kymácet a vzdouvat jako mořské vlny. Její povrch bude pukat. Bude to vypadat, jako by se hroutily její základy… Hroby se otevřou… Všichni, kdo zemřeli s vírou v poselství třetího anděla, vyjdou z hrobu oslaveni, aby slyšeli Boží smlouvu pokoje spolu s těmi, kdo zachovávali Boží zákon. Také „ti, kdo ho probodli“ (Zj 1,7), kdo se vysmívali smrtelnému zápasu Ježíše Krista a zesměšňovali jej, i nejzarputilejší odpůrci jeho pravdy a jeho lidu budou vzkříšeni, aby ho spatřili v jeho slávě a aby uviděli, jako odplatu dostanou věrní a poslušní.“ (Vítězství lásky Boží, E. G. White, str. 399-400)
Budou tedy vzkříšeni jak někteří věřící, tak nevěřící (Herodes, Pilát, vojáci, kteří křižovali Ježíše…), aby na vlastí oči viděli Ježíšův příchod. „Tento Ježíš, který byl od vás vzat do nebe, znovu přijde právě tak, jak jste ho viděli odcházet.“ (Sk 1,11)
Podotýkám, že v této chvíli Ježíš ještě viditelně nepřišel!
V tomto ‚prvním vzkříšení‘ budou vzkříšeni ti věřící, kteří náleží k první části věřících, oněch 144 000, kteří jsou pro Hospodina svatým lidem, „prvotina jeho úrody“ (Jr 2,3). Jsou Božími ‚vyvolenými‘ (Zj 17,14).
Rovněž budou vzkříšeni i někteří nevěřící, a to proto, aby na vlastní oči spatřili přicházejícího Mesiáše, jak bylo předpovězeno v Bibli: „Uzří ho každé oko, i ti, kdo ho probodli…“ (Zj 1,7)
Po jejich vzkříšení bude na zemi dopadat sedm ran, jak jsou popsány v 16. kapitole knihy Zjevení.
Povšimněme si, co se bude dít právě v šesté ráně.
Hned na začátku je psáno, že ‚byla připravena cesta králům od východu slunce‘ (Zj 16,12).“
Je zajímavé, že to nemohli být ti králové, kteří se shromáždili k boji u Harmagedonu (viz Zj 16,14.16). Jde o úplně jiné krále – nebeské posly.
Zdá se zjevné, že to budou ti, kdo byli vzkříšeni nebo proměněni (tj. jak mrtví, tak žijící věřící) jako první – oněch 144 000 vyvolených věřících. Ve verši Zj 22,5 je psáno, že budou s Bohem „kralovat na věky věků“. Apoštol Jan je viděl, jak stojí na jiskřícím moři: „Viděl jsem /Jan/ jakoby jiskřící moře, planoucí ohněm, a viděl jsem ty, kteří zvítězili nad dravou šelmou… Stáli na tom jiskřícím moři, měli Boží loutny.“ (Zj 15,2)
Tito věřící by nemohli stát na „jiskřícím moři“, pokud by se nacházeli stále na zemi. Ani na „jiskřícím moři“ nemohli být jen andělé, protože ti nemuseli „vítězit nad dravou šelmou“ (Zj 15,2).
E. G. Whiteová o tom píše také: „Na křišťálovém moři před trůnem, na onom skleněném moři, které je jako smíchané s ohněm – tak září Boží slávou -, se shromáždí lidé, „kteří zvítězili nad dravou šelmou, nesklonili se před jejím obrazem a nenechali se označit číslicí jejího jména“ (Zj 15,2). Stojí s Beránkem na hoře Siónu, mají Boží loutny a je jich 144 000 vykoupených z lidí…“ (Vítězství lásky Boží, E. G. White, str. 406)
Takže ti králové od východu je 144 000 svatých, kteří byli vzkříšeni jako první, byli vzati do nebe, a posléze budou s Ježíšem a dalšími nebeskými anděly sestupovat na zemi.
Ještě by možná stálo za zmínku, kdo je těch 7 andělů, kteří přinášejí 7 pohrom (7 posledních ran) z verše Zj 15,5: ‚Potom jsem viděl, jak se otevřela svatyně stánku svědectví v nebi a vyšlo sedm andělů, přinášejících sedm pohrom.‘“
Sloužili v chrámu, ve „svatyni stánku svědectví v nebi“. Ne všichni vzkříšení věřící budou sloužit Bohu a Beránkovi přímo v nebeském chrámu. Domnívám se, že se jedná o 7 lidí (tedy andělských bytostí) z oněch 144 000, kteří již byli vzkříšeni. (Může k nim patřit např. i starozákonní Henoch /1 Moj 5,24/ nebo Eliáš, kteří byli vzati do nebe, aniž uzřeli smrti.)
Povšimněme si, že mají oblečeno kněžské roucho: ‚byli oděni kněžským rouchem, čistým a zářícím, a kolem prsou měli zlaté pásy‘ (Zj 15,6). Ti, lidé, kteří byli odděleni pro službu v Božím chrámu, si oblékali kněžská roucha. Je to zřejmé jak ze Starého zákona: „Kněz, přední mezi svými bratry, na jehož hlavu byl vylit olej pomazání a který byl uveden v úřad, aby oblékal kněžské roucho, nebude mít vlasy na hlavě neupravené a neroztrhne své roucho.“ (3 Moj 21,10), tak z Nového zákona: „Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení! Nad těmi druhá smrt nemá moci, nýbrž Bůh a Kristus je učiní svými kněžími a budou s ním kralovat po tisíc let.“ (Zj 20,6)
Takže těch prvně vzkříšených 144 000 budou sloužit Bohu jako Jeho kněží.
Možná namítnete, že kněžská roucha si obléknou všichni věřící. - To však není tak úplně pravda. Na základě starého zákona to tvrdit nemůžeme a kniha Zjevení to rovněž nepotvrzuje. Věřící budou oblečeni v bílá roucha, jak se píše ve Zj 7,9: „Potom jsem viděl, hle, tak veliký zástup, že by ho nikdo nedokázal sečíst, ze všech ras, kmenů, národů a jazyků, jak stojí před trůnem a před tváří Beránkovou, oblečeni v bílé roucho, palmové ratolesti v rukou.“ Ale ne všichni spasení věřící budou oblečeni v kněžská roucha. Kněžská roucha dostane jen 144 000.
Na 144 000 je zvláštní ještě jedna věc.
„A viděl jsem, hle, Beránek stál na hoře Sión a s ním sto čtyřicet čtyři tisíce těch, kdo mají na čele napsáno jméno jeho i jméno jeho Otce.“ (Zj 14,1). 144 000 stojí s Beránkem na hoře Sión a „mají na čele napsáno jméno jeho i jméno jeho Otce“. Jen Boží ‚vyvolení‘ náležející k 144 000 svatých, budou mít na čelech jméno Otce. Dostanou koruny.
„Pán vloží vlastní rukou korunu slávy na hlavu každého vítěze. Pro každého bude připravena koruna. Bude na ní napsáno jeho ‚nové jméno‘ a nápis ‚svatost Hospodinu‘.“ (Velký spor věků, E. G. White, kap. Vysvobození Božího lidu)
Tedy, abychom si to ujasnili: těch 144 000 věřících, budou lidé vzkříšení nejdříve, jsou specielně Bohem vyvolení, aby sloužili v Jeho nebeském chrámu, dostávají kněžská roucha a na čelech mají napsáno jméno.
Může se zdát, že jejich vzkříšením (které řadíme jako první vzkříšení před příchodem Ježíše) bude ukončena 1. doba milosti. To ale není tak docela pravda. První ukončení doby milosti proběhne mnohem dříve – v páté polnici (Zj 9,4) /více v kap. Zapečetění svatých/. Bude to konec milosti jen pro tyto věřící, tj. pro 144 000!
Pokud se skutečně nacházíme v období páté polnice (více v kap. Sopka), pak zapečetění 144 000 (ať mrtvých nebo žijících) už proběhlo. Avšak doba milosti pro ostatní lid dál pokračuje.